فروشگاه تخصصی فروش مقاله , فایل , پروژه و تحقیق دانشجویی
فروش با تخفیف 47000 مقاله دانشجویی

اطلاعیه فروشگاه

توجه : اگربرای خرید محصولات ما ، آدرس ایمیل ندارید میتوانید ایمیل مدیر فروشگاه را به آدرس kamyabnet.ir@gmail.com وارد کرده و با شماره تلفنتان برای خرید محصول مورد نظر اقدام کنید. ............................................................................................................................................... در صورت بروز مشکل میتوانید با شماره پشتیبانی فروشگاه ما در تلگرام با شماره 09906714989 یا با آیدی تلگرام Kamyabnetir@ ارتباط برقرار کنید. ............................................................................................................................................... برای خرید عمده تحقیق و مقاله دانشجویی به سایت کمیاب وب مراجعه کنید. www.kamyabweb.ir

طرح درس علوم دوم راهنمايي

طرح درس علوم دوم راهنمايي

دسته بندی : Word
نوع فایل.docx ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 4 صفحه

 

بخشی از متن:

نام‌ درس: علوم‌تجربي موضوع: انواع مخلوط مدت: 45 دقيقه

شماره‌ي طرح درس: نام مدرسه: تعداد دانش‌آموزان: نفر

نام دبير: كلاس: اول 1 تاريخ: 30/9/83

صفحه كتاب: 37- 35

مشخصات كلي

آشنايي با مخلوط همگن و ناهمگن

هدف كلي

1- تعريف مخلوط همگن و ناهمگن را بداند.

2- ويژگي‌3- هاي مخلوط همگن و ناهمگن را بداند.

4- بتواند براي مخلوط همگن و ناهمگن مثال بزند.

5- مثال‌6- هايي كه در زندگي روزانه در رابطه با اين دو مخلوط مي‌7- باشد نام ببرد.

8- بداند نام ديگر مخلوط همگن محلول است.

9- بداند كه جداسازي مخلوط ناهمگن راحت‌10- تر است.

هدف‌هاي رفتاري

اشاره به اين موضوع كه تمام چيزهاي اطراف ما را خداوند آفريده از جمله مواد گوناگون و توجه به اين مطلب كه هستي و هر چه در آن است براي انسان آفريده شده و خلقت خاك، آب و هوا كه نمونه‌هايي از مخلوط‌هاي همگن و ناهمگن است بيهوده نبوده و در خدمت انسان و براي بهتر زندگي كردن او و در نهايت به كمال مطلوب رسيدن او مي‌باشد.

هدف ديني

كتاب درسي ـ گچ رنگي ـ وسايل آزمايش از قبيل ليوان، آب، نمك، شكر، قاشق، خاك، مقداري نخود و لوبيا و عدس، مقداري آجيل، بشقاب

وسايل كمك آموزشي

سخنراني ـ بارش مغزي ـ پرسش و پاسخ، انجام آزمايش

روش و شيوه‌ي تدريس

3 دقيقه

سلام، احوالپرسي از دانش‌آموزان، دقت در وضعيت جسمي و حضور و غياب آنها كنترل تكاليف دانش‌آموزان

قبل از شروع درس

7 دقيقه

قبل از شروع درس براي آماده‌سازي دانش‌آموزان براي درس جديد سؤالاتي از درس گذشته پرسيده مي‌شود:

الف) انواع مواد را نام ببريد.

ب) تعريف عنصر چيست؟

ج) تعريف ماده مركب چيست؟

د) ماده‌ي خالص كدام است؟

هـ ) براي عنصر، تركيب و خالص مثال بزنيد. و) فرق مخلوط و خالص را بيان كنيد.

ارزشيابي تشخيصي

5 دقيقه

براي ايجاد انگيزه دو ليوان برداشته مقداري آب در هر دو مي‌ريزيم به يكي مقداري نمك و به ليوان ديگر مقداري خاك اضافه مي‌كنيم و هر دو را هم مي‌زنيم و از يكي از بچه‌ها مي‌خواهيم كه خاك را در آب پيدا كند و نشان دهد و از دانش‌آموز ديگر مي‌خواهيم كه نمك را در آب پيدا كند و نشان دهد البته دانش‌آموز دوم نمي‌تواند اين كار را انجام دهد پس آيا نمك‌ها كجاست؟ به دانش‌آموز دوم مي‌گويم آب را چشيده و هم‌خودش و هم ساير دانش‌آموزان را از وجود نمك مطلع كند سپس به دانش‌آموزان خبر دهد كه آب شور مي‌باشد. دانش‌آموزان مي‌گويند و مي‌پرسند سپس با آنكه آب شور است را ديده نمي‌شود و با همين سؤال درس جديد را ارائه مي‌دهيم.

آماده‌سازي و ايجاد انگيزه

7 دقيقه

تدريس درس جديد را به اين ترتيب آغاز مي‌كنيم: بررسي شكل كتاب صفحه 37- 35 ـ مطالعه كتاب

همان‌طور كه دوستان شما آزمايش را انجام دادند متوجه شديد در هر دو ليوان مخلوط تشكيل شده ولي اين دو مخلوط با هم تفاوت دارد. امروز با دو نوع مخلوط و تفاوت آنها آشنا مي‌شويد، سپس روي تخته‌سياه با اشاره دوباره به تعريف مخلوط و تفاوت آن با ماده‌ي خالص انواع مخلوط‌ها را مي‌نويسيم و هر دو مخلوط يعني همگن و ناهمگن را تعريف كرده و اشاره مي‌كنيم كه نام ديگر مخلوط‌هاي همگن محلول است. دوباره براي دريافت بهتر موضوع درس دست به انجام آزمايش مي‌زنيم، اين‌بار از دو گروه مي‌خواهيم كه آزمايش را انجام دهند و در حين آزمايش چك‌ليست مربوط به اين دو گروه را هم تكميل مي‌كنيم.

گروه اول آزمايش اول با وسايل آب و ليوان و قاشق و شكر و گروه دوم آزمايش دوم با وسايل بشقاب، مقداري نخود، لوبيا و عدس. گروه اول شكر را در آب حل كرده و هم زده و ديگر شكر ديده نمي‌شود و نمي‌توان آن را تشخيص داد و با چشيدن آب به اين نتيجه مي‌رسند كه تمام آب شيرين شده و در همه‌جاي ليوان شكر وجود دارد. گروه دوم در بشقابي مقداري نخود و لوبيا و عدس را با هم مخلوط كرده و سرگروه به هر يك از اعضاي گروه مقداري از اين مخلوط را مي‌دهد و از آنها مي‌پرسد آيا به همه به يك اندازه مخلوط داده است. كه البته پاسخ دانش‌آموزان خير است و اين دانش‌آموزان نتيجه مي‌گيرند كه اجزاي اين مخلوط با چشم ديده شده و قابل تشخيص است و به هر كدام تعداد مساوي اين مواد نرسيده و پخش نشده است. پس از اتمام آزمايش با روش بارش مغزي ويژگي‌هاي اين دو مخلوط را به‌طور جداگانه روي تابلو نوشته و در نهايت دانش‌آموزان به اين موضوع پي مي‌برند كه مخلوط همگن اجزاي آن قابل تشخيص نيست و به‌طور يكنواخت پخش شده است و مخلوط ناهمگن اجزاي آن قابل تشخيص است و به‌طور يكنواخت پخش نشده است.

براي پايان درس براي اطمينان بيشتر از اينكه دانش‌آموزان درس را متوجه شدند از آنها مي‌پرسيم كه آجيل مخلوط ناهمگن است يا همگن و آنها با توجه به ويژگي‌هاي مخلوط‌ها و با ديدن آجيل و اينكه مقداري آجيل در دست بعضي از دوستان خود مشاهده مي‌كنند كه اجزاي آن قابل تشخيص است و به‌طور يكنواخت پخش نشده است، پس مخلوط ناهمگن است.

ارائه‌ي درس جديد

5 دقيقه

در اين مرحله از درس ارائه شده خلاصه و جمع‌بندي به عمل آمده و در روي تابلو نوشته شده و سپس به‌صورت پرسش از دانش‌آموزان سؤالاتي به‌عمل مي‌آيد تا درس خلاصه شود:

تعريف مخلوط چيست؟

انواع مخلوط را نام ببريد.

ويژگي‌هاي مخلوط همگن و ناهمگن چيست؟

براي هر مخلوط مثال بزنيد؟

جمع‌بندي و خلاصه

5 دقيقه

براي اين مرحله از تدريس از دانش‌آموزان سؤالي پرسيده مي‌شود و بايد افراد گروه براي جواب مشورت كرده و جواب توسط منشي گروه نوشته شود سپس جواب هر گروه را بررسي كرده و در نهايت همه‌ي گروه‌ها را تشويق و به گروه برتر جايزه داده شود و سؤال اين است «آيا هوا مخلوط همگن است يا ناهمگن»

ارزشيابي پاياني

3 دقيقه

پرسيدن فصل 4 تا صفحه‌ي 34

نوشتن 5 سؤالي كه از متن درس پيدا كرده‌ايد.

مطالعه‌ي درس آينده براي آمادگي دانش‌آموزان صفحه‌ي 34 تا صفحه‌ي 38

آوردن وسايل براي آزمايش درس جديد

تكليف شب


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 2,000 تومان
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
dovom-rahnamaee_1797771_9141.zip15.5k





نظرسنجی
بیشتر به چه مطالبی نیازمندید؟